Gdzie są największe tłumy na urlopie? Yanosik sprawdza dokąd wyjeżdżają Polacy odpocząć w tym roku

Gdzie są największe tłumy na urlopie? Yanosik sprawdza dokąd wyjeżdżają Polacy odpocząć w tym roku

0 przez

Wakacje w Polsce to bardzo dobry pomysł! Co roku potwierdza to liczba odwiedzin Polaków w różnych regionach naszego kraju. Nie ma się co dziwić, w końcu mamy blisko nad morze, w góry oraz na Mazury. Dokąd w tym roku najchętniej wyjeżdżają Polacy? Yanosik sprawdził najbardziej popularne gminy w różnych obszarach naszego kraju!

Gdzie najchętniej jechali Polacy w lipcu?

Odwieczny problem polskich wczasowiczów brzmi: czy w tym roku jechać nad morze, czy w góry? Niektórzy podążają stałym kursem i wybierają znane sobie miejscowości, w których już mają przetarte szlaki, a inni decydują się na odkrywanie nowych miejsc.

W tym roku największy przyrost odwiedzin twórcy aplikacji Yanosik odnotowali w gminie Rewal, w powiecie gryfickim. Niewiele mniej zarejestrowali również w Mielnie, w powiecie koszalińskim. Nie zabrakło również amatorów górskich wędrówek, którzy wybrali się w rejon gmin Solina i Cisna w powiecie leskim.

Gdy sprawdzaliśmy dane dotyczące wyjazdów Polaków na długi weekend czerwcowy, to kierunki górskie dominowały w ich wyborze. W tym czasie wielu zmotoryzowanych decydowało się na wyjazd w okolice powiatów jeleniogórskiego, tatrzańskiego i leskiego. Znacznie mniej osób obierało kierunek na polskie morze. Z kolei w podsumowaniu lipcowych podróży naszych rodaków widać już inne preferencje – większość zdecydowała się na wykorzystanie letnich upałów i spędzenie ich nad Bałtykiem – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Które nadmorskie gminy najmocniej przyciągnęły polskich turystów?

Wielu Polaków wybrało dwie równie popularne gminy – Rewal oraz Mielno. To właśnie w nich twórcy Yanosika odnotowali największy przyrost odwiedzin. Poza nimi, polscy kierowcy równie chętnie skierowali się do Łeby, Krynicy Morskiej oraz Dziwnowa.

Jak co roku, małe miejscowości nadmorskie cieszą się ogromną popularnością wśród polskich turystów. To właśnie do nich wyjeżdża duża część naszych rodaków, chcąc odpocząć od zgiełku większych miast, a przede wszystkim skorzystać z uroków plażowania całą rodziną oraz kąpieli morskich. W lipcu tego roku odnotowaliśmy prawie o 530% większy przyrost odwiedzin w przypadku gminy Rewal, niż w marcu, który wybraliśmy celowo do pomiaru naszych danych, gdyż jest to miesiąc nie obfitujący w przyjazdy turystów nad polskie morze. Podobnym zainteresowaniem cieszyła się gmina Mielno, w której przyrost odwiedzin utrzymał się na poziomie o 513% wyższym – tłumaczy Andrzej Mejer, Yanosik

W zestawieniu Yanosika znalazły się również takie gminy, jak Postomino, w powiecie sławieńskim, Sztutowo w nowodworskim, Jastarnia i Władysławowo w puckim oraz Ustronie Morskie w kołobrzeskim. Ostatnie 3 gminy, jak co roku nie narzekają na przypływ turystów, który średnio zaczyna się już w maju. Co ciekawe, jednak nie są pierwszym wyborem Polaków w okresie wakacyjnym.

W które góry najchętniej wybierali się polscy turyści?

W lipcu nie zabrakło również chętnych do podbijania górskich szlaków. Twórcy aplikacji Yanosik sprawdzili dokąd najchętniej wybierali się nasi aktywni rodacy. Okazuje się, że największą popularność zyskały gminy Solina i Cisna w powiecie leskim. To właśnie tam znajdują się góry Sanocko-Turczańskie, których najwyższym szczytem jest Magura Łomniańska (1024 m n.p.m.).

W długi czerwcowy weekend duża część kierowców wybierała się w obszar powiatów jeleniogórskiego i tatrzańskiego, mniej osób obrało kierunek na powiat leski, nie mniej odnotowaliśmy w tym czasie wzrost przyjazdów w tym rejonie o prawie 700%. Teraz w lipcu w Solinie oraz Cisnej zarejestrowaliśmy przyrost odwiedzin o 499% i 428% – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Wśród top 10 najchętniej odwiedzanych gmin w górach w lipcu w zestawieniu Yanosika, na trzecim miejscu figuruje Lutowiska w powiecie bieszczadzkim, w której twórcy odnotowali przyrost odwiedzin o 225% wyższy, niż w marcu tego roku. Na czwartym miejscu zestawienia znalazła się gmina Łapsze Niżne w powiecie nowotarskim, na piątym Czorsztyn i na szóstym Szczawnica, również w tym samym powiecie.

Nie tylko morze i góry, Polacy ciągną również na Mazury!

Nie samym morzem oraz górami żyją polscy turyści. Nie brakuje wśród nich również amatorów żeglarstwa i innych sportów wodnych, którzy obierają kierunek na Mazury. A w tym rejonie największą popularnością w lipcu tego roku cieszyła się gmina Mikołajki w powiecie mrągowskim, która odnotowała przyrost odwiedzin o 285%. Polacy również chętnie zatrzymali się w gminie Grunwald w powiecie ostródzkim i w gminie Piecki w powiecie mrągowskim.

Polscy turyści, którym zależy na spędzeniu wakacji w kraju, mają w czym wybierać. Polska oferuje im dostęp do morza, gór oraz pięknych jezior i lasów. Nic dziwnego, że rokrocznie w sezonie letnim ruch na drogach ma większe natężenie, a wiele miejscowości odnotowuje znacznie większe zainteresowanie rodaków, niż w innych miesiącach w roku.

Yanosik podsumował lipcowe wyjazdy polskich kierowców na wakacje, zbierając dane dotyczące największego przyrostu odwiedzin w wybranych gminach nad morzem, w górach i na Mazurach. Okazuje się, że większość wybrała odwiedziny nadbałtyckich miejscowości, kierując się do gminy Rewal i Mielno. Nie zabrakło jednak amatorów górskich wycieczek, którym do gustu w lipcu przypadły gmina Solina oraz Cisna w powiecie leskim. Ci, którym zależało na aktywnym wypoczynku w wodzie, wybrali się do Mikołajek w powiecie mrągowskim oraz do Grunwaldu w powiecie ostródzkim.

Przypominamy, że okres letni jest najtrudniejszym na polskich drogach. Wówczas dochodzi do największej liczby wypadków, również ze skutkiem śmiertelnym. Wybierając się w trasę nad morze, w góry czy na Mazury, zawsze wsiadajcie za kółko trzeźwi oraz zachowujcie szczególną ostrożność!

Motoryzacja w Polsce

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.