Kupowanie opon samochodowych – na co należy zwrócić uwagę

Kupowanie opon samochodowych – na co należy zwrócić uwagę

0 przez

Wybór nowego ogumienia nie należy do najłatwiejszych i dla wielu osób jest nie lada wyzwaniem. Na rynku dostępnych jest mnóstwo modeli oraz rozmiarów opon o różnych parametrach.

Podpowiadamy jak spośród nich wybrać te, które będą najlepiej przystosowane do naszego samochodu, stylu jazdy, warunków drogowych i zapewnią nam komfort oraz bezpieczeństwo na drodze.

Jakie opony samochodowe są najlepsze?

W zależności od pojazdu, indywidualnego stylu jazdy, upodobań oraz lokalizacji naszego miejsca zamieszkania, odpowiedź na to pytanie może być różna. Dlatego, jeśli chcemy kupić nowe ogumienie samochodowe, powinniśmy skupić się nie tylko na specyfikacji pojazdu. Pytanie jakie powinniśmy więc sobie postawić to: jakie opony są najlepsze dla mnie i mojego auta? Zastanówmy się, ile kilometrów pokonujemy w ciągu roku, po jakich trasach się poruszamy. Czy jest to jazda miejska, autostradowa, a może w jakichś cięższych warunkach? Po trzecie, zwróćmy uwagę na to, w jakim stylu się przemieszczamy – dynamicznie czy spokojnie. Te wszystkie cechy będą miały wpływ na wybór opon. Kupowanie ogumienia samochodowego jest łatwe, jeśli przestrzega się kilku ważnych zasad.

Jak rozpoznać dobre opony (etykieta UE)?

Podobnie jak etykieta efektywności energetycznej na sprzęcie gospodarstwa domowego, tak etykieta UE na oponie ma na celu informowanie kierowców podczas zakupu o parametrach danego modelu. Ogumienie jest oceniane w kategoriach przyczepności na mokrej nawierzchni, oporu toczenia i zewnętrznego hałasu podczas jazdy. Parlament Europejski zatwierdził wprowadzenie nowego systemu etykietowania opon, który wszedł w życie 1 maja 2021 roku. Dzięki temu etykiety mają być bardziej zrozumiałe, co ma w znacznym stopniu ułatwić kierowcom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Nowa etykieta posiada też miejsce na informację o przyczepności w warunkach zimowych.

– Etykiety zawierają cenne informacje, ale są tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, które trzeba uwzględnić przed zakupem. Najprostszym sposobem wyboru opon wciąż pozostanie konsultacja ze specjalistą i analiza naszych indywidualnych potrzeb. Możemy również przejrzeć artykuły poradnikowe, sprawdzić wyniki testów opon i przeczytać opinie innych użytkowników. Wówczas uzyskamy pełniejszy obraz danej opony i dokonamy najlepszego wyboru. – mówi Ernest Pujszo, Dyrektor Handlowy Oponeo.

Na co jeszcze zwracać uwagę przy zakupie? 

1.     Rozmiar opon

Od czego zacząć? Najlepiej od ustalenia prawidłowego rozmiaru. Aby uzyskać najlepsze osiągi naszego auta, ważne jest, aby jeździł on na oponach o odpowiednich wymiarach.

– Istnieje kilka miejsc, w których można szybko znaleźć informacje o rozmiarze kół do naszego auta. Znajdują się one między innymi w instrukcji pojazdu, zwykle w rozdziale ze specyfikacją techniczną. Rozmiar opon podany jest także na klapce wlewu paliwa lub na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy. Można też sprawdzić takie informacje u dilera samochodowego naszej marki, w serwisie wulkanizacyjnym, na stronach producentów lub skorzystać z konfiguratora opon na Oponeo, który pomoże dobrać odpowiednie ogumienie do naszego samochodu – dodaje Ernest Pujszo.

2.     Typ opon – jaki powinienem wybrać?

Opony letnie, zimowe czy całoroczne? To, czy zmiana na opony całoroczne jest dla nas opłacalna, zależy od wielu czynników. Korzystanie z ogumienia wielosezonowego może być tańsze, ponieważ wystarczy kupić jeden komplet opon i nie przejmować się kosztami magazynowania i sezonowej wymiany. Jednak opony całoroczne to zawsze kompromis. Nie mogą się one równać z osiągami wysokiej jakości opon zimowych, podobnie jak ich stabilność i ochrona przed aquaplaningiem nie będą tak dobre, jak u opon letnich klasy premium. Jeśli jednak jeździmy mało (5-6 tys. km rocznie), głównie po dobrze oczyszczonych, miejskich drogach, opony wielosezonowe mogą być dla nas dobrą alternatywą.

3.     Bieżnik

Wzór bieżnika opony odgrywa ważną rolę, ponieważ odpowiada za osiągi samochodu w określonych warunkach. Jego rzeźba decyduje o całym szeregu parametrów – od przyczepności na różnych nawierzchniach, przez głośność opony po opór toczenia. Zasadniczo wyróżnia się trzy główne rodzaje wzorów bieżnika: symetryczny, kierunkowy, asymetryczny.

–  W przypadku produktów do samochodów osobowych wybieramy zazwyczaj między bieżnikiem asymetrycznym a kierunkowym. Każdy z nich ma swoje plusy. Przykładowo bieżnik kierunkowy doskonale sprawdza się na mokrej czy pokrytej błotem pośniegowym trasie. Asymetryczny natomiast będzie wolno i równomiernie się zużywał. – tłumaczy Ernest Pujszo.

4.     Indeksy nośności i prędkości opony

Indeks prędkości opony to maksymalna dopuszczalna prędkość, z jaką może poruszać się pojazd, w którym zamontowana jest dana opona, pod maksymalnym obciążeniem określonym za pomocą indeksu nośności. Parametry te podane są m.in. na ściance bocznej opony i zapisane są za pomocą liter oraz cyfr. Są od siebie zależne i trzeba je brać pod uwagę zawsze, gdy kupujemy nowe ogumienie.

5.     Klasa

Marki oferują opony plasujące się w różnych segmentach – ekonomicznym, średnim oraz premium. Najważniejszą relacją w poszczególnych segmentach jest stosunek ceny do jakości. Co do zasady, droższe opony oferują lepsze parametry na drodze. Według danych serwisu Oponeo.pl w 2020 roku Polacy najczęściej sięgali po ogumienie klasy ekonomicznej, które stanowiło 39% wszystkich sprzedanych przez serwis w tym okresie opon. Drugie miejsce zajęły opony klasy premium (32%), a trzecie klasa średnia (29%). Ten trend utrzymał się także w pierwszym półroczu 2021 roku. Porównując sprzedaż w pierwszym półroczu 2021 roku do analogicznego okresu roku poprzedniego, największe wzrosty odnotowały opony klasy premium (blisko 22%) i ekonomicznej (blisko 19%).

–  Opony klasy ekonomicznej są przeznaczone do niewielkich samochodów miejskich. Jest to ogumienie idealne dla preferujących spokojny styl jazdy kierowców, którzy poruszają się głównie po mieście, a ich przebiegi roczne są raczej umiarkowane. Opony klasy średniej będą odpowiednie dla kierowców, którzy oczekują zrównoważonych, średnich osiągów. Sprawdzą się w większości popularnych aut dostępnych na rynku. Dobre zarówno do miasta, jak i na trasy. Po opony premium powinny sięgnąć osoby oczekujące najwyższej jakości i świetnych osiągów, w tym właściciele samochodów o dużej mocy. Stosuje się w nich nowoczesne rozwiązania, najlepsze materiały oraz najbardziej zaawansowane technologie produkcyjne – mówi Ernest Pujszo. 

Więcdej informacji na stronie www.oponeo.pl  

Motoryzacja w Polsce

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe.