Przygotuj auto na jesień

Przygotuj auto na jesień

0 przez

Nadeszła kalendarzowa jesień. W związku z tym wszyscy kierowcy powinni jeździć ostrożniej, a także odpowiednio przygotować swoje auta przed wyruszeniem w trasę. Na co należy zwrócić szczególną uwagę? Jak przygotować samochód do jesieni, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym?

Według policyjnych statystyk najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce w trakcie pochmurnej pogody i podczas deszczu. Złe warunki zmniejszają nie tylko uwagę kierowców i ich zdolność dostrzegania przeszkód, lecz także obnażają wszystkie niedopatrzenia w serwisowaniu oraz zabezpieczaniu auta. Choć trudno ustrzec się przed zdarzeniami losowymi, możesz zmniejszyć szansę ich występowania lub zabezpieczyć siebie i auto przed ich skutkami.

Przygotuj szyby i wycieraczki na złe warunki pogodowe

Mgła, deszcz, a nawet woda unosząca się spod kół – wszystko to znacznie pogarsza widoczność na drodze. W związku z tym wszystkie szyby w aucie powinny być zawsze czyste, tak aby nie zasłaniały tego, co dzieje się na zewnątrz. Pamiętaj więc, żeby regularnie myć wszystkie szyby w aucie – szczególną uwagę należy zwrócić zwłaszcza na szybę przednią oraz lusterka. Zwróć też uwagę na pióra wycieraczek; nie mogą być ani wyszczerbione, ani popękane (w takim przypadku należy wymienić je na nowe). Przed jazdą sprawdź, czy nie zostawiają brudnych zacieków. Jeśli tak, musisz je umyć – możesz do tego wykorzystać płyn do szyb, który dodatkowo działa odtłuszczająco.

Zadbaj o uszczelki w samochodzie

Jesienią wilgoć w powietrzu znacznie rośnie i łatwo dostaje się do samochodów, zwłaszcza jeśli te nie są odpowiednio zabezpieczone. W związku z tym już w październiku należy sprawdzić stan wszystkich uszczelek w samochodzie – zwróć uwagę, czy nie mają nigdzie dziur i czy nie odstają od reszty karoserii lub szyb. Pamiętaj też o dokładnym umyciu gumowych części uszczelek – nawet niewielkie drobinki piasku, kurzu czy drobne kamyki mogą zmniejszyć szczelność nadwozia i tym samym doprowadzić do zawilgocenia fotelów samochodowych, a nawet układu elektrycznego wewnątrz pojazdu. Po skończonym czyszczeniu użyj dodatkowo preparatu silikonowego lub glicerynowego, którego zadaniem jest uszczelnienie szyb oraz drzwi.

Przeprowadź przegląd świateł

Pochmurna i mglista pogoda sprawia, że coraz większe znaczenie na drodze ma poprawne używanie świateł, dostosowane do warunków pogodowych. Przede wszystkim, w warunkach o ograniczonej widoczności, w terenie zabudowanym należy używać świateł mijania, a nie świateł do jazdy dziennej ani tym bardziej świateł przeciwmgłowych. Światła do jazdy dziennej mają bowiem zbyt małą moc, natomiast przeciwmgłowe mogą łatwo oślepić innych kierowców i należy ich używać tylko wtedy, gdy w pobliżu nie ma żadnego innego źródła światła. Pamiętaj więc, aby sprawdzić, czy wszystkie rodzaje oświetlenia działają prawidłowo, to znaczy:

·  czy wszystkie włączają się i wyłączają bez żadnych problemów,

·  czy mają odpowiednią moc,

·  czy żarówki są ustawione pod takim kątem, aby nie oślepiać innych kierowców.

Przegląd świateł możesz przeprowadzić w warunkach domowych – potrzebna Ci będzie tylko pomoc drugiej osoby. Jeśli będziesz musiał wymienić żarówkę w aucie, upewnij się, że wiesz, pod jakim kątem należy ją wstawić.

Zaplanuj wymianę opon lub sprawdź stan aktualnego ogumienia

Jesień idealny czas, w którym warto zaplanować wymianę opon na zimowe. Padający deszcz i niskie temperatury – zwłaszcza rano i wieczorem – mogą powodować, że drogi będą coraz bardziej śliskie i niebezpieczne. Opony letnie wykonane z twardej gumy z i mniejszym bieżnikiem nie będą w stanie odpowiednio trzymać się jezdni, co może skutkować zwiększoną drogą hamowania, a nawet doprowadzić do stłuczki lub wypadku. Lepiej więc w październiku lub listopadzie zmienić ogumienie samochodu na zimowe o lepszej przyczepności na śliskiej drodze. Opony zimowe mają bowiem więcej żłobień na bieżniku, a dodatkowo są wykonane z bardziej elastycznego materiału. Jesień to również czas, kiedy znacznie łatwiej o awarie i uszkodzenia ogumienia.

Wykup assistance samochodowe

Wszystkie czynności sprawdzające i poprawiające stan techniczny pozwolą Ci zwiększyć swoje bezpieczeństwo na drodze, ale nie są gwarancją stuprocentowego wyeliminowania ewentualnego wypadku lub stłuczki. Choć nie możesz przewidzieć zdarzenia losowego, łatwo zabezpieczysz się przed jego skutkami, wykupując ubezpieczenie z bogatym pakietem assistance.

Motoryzacja w Polsce

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.