REKORDOWE WYNIKI FINANSOWE MARKI BENTLEY ZA PIERWSZE PÓŁROCZE 2022 ROKU

REKORDOWE WYNIKI FINANSOWE MARKI BENTLEY ZA PIERWSZE PÓŁROCZE 2022 ROKU

0 przez

Firma Bentley Motors ogłosiła rekordowe wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2022 roku. Przedsiębiorstwo wykazało zysk w wysokości 398 milionów euro. Łącznie do klientów marki z Crewe dostarczono już w tym roku 7398 egzemplarzy samochodów. Żadna inna marka luksusowa nie sprzedaje obecnie więcej samochodów w przedziale cenowym pomiędzy 200 000 a 250 000 euro niż Bentley.

Mimo niestabilnej sytuacji gospodarczej na świecie, Bentley Motors odnotowuje zysk operacyjny na poziomie 398 milionów euro – to o 124% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Marka ustanowiła tym samym kolejny rekord w swojej historii.

Obrót ze sprzedaży wzrósł z poziomu 1,32 mld euro w pierwszej połowie 2021 r. do 1,71 mld euro, natomiast kwota przychodu zwiększyła się ze 186 000 euro do 213 000 euro, głównie dzięki poszerzeniu możliwości personalizacji samochodów. Zwrot ze sprzedaży także osiągnął rekordowy poziom 23,3% w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku, w porównaniu z 13,4% w analogicznym okresie poprzedniego roku.

– Bentley skupia swoje wysiłki na budowaniu trwałej, długoterminowej rentowności. Najnowsze wyniki odzwierciedlają wysoką pozycję marki na rynku samochodów luksusowych. Przychody ze sprzedaży wzrosły dzięki szerszemu zakresowi personalizacji aut i korzystnym kursom wymiany walut. Jednocześnie nadal utrzymujemy niższą bazę kosztową, co prowadzi do restrukturyzacji modelu biznesowego. Zapewnia on wysokie zwroty z naszych inwestycji i sprzedaży – stwierdza Jan-Henrik Lafrentz, Członek Zarządu ds. Finansów i IT w Bentley Motors.

Bentayga najchętniej kupowanym samochodem marki

Najlepiej sprzedającym się samochodem marki Bentley jest luksusowy SUV Bentayga. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku dostarczono do klientów 2956 egzemplarzy tego modelu, co stanowi 40% całkowitej sprzedaży. Na drugim miejscu plasuje się Continental GT z 2441 egzemplarzami (33% całkowitej sprzedaży). Ostatnie miejsce podium zajmuje sedan Flying Spur z 1997 sprzedanymi egzemplarzami samochodu (27% sprzedaży).

Dzięki wprowadzeniu modelu Continental GT Speed, sprzedaż samochodów marki Bentley od początku tego roku wzrosła o 33% w Europie, a w samej Wielkiej Brytanii o 44%. Ameryka nadal stanowi najsilniejszy rynek dla marki, zaś rynek chiński wciąż odczuwa skutki związane z przedłużonymi blokadami dostaw ze względu na pandemię Covid-19. W skali globalnej łączna sprzedaż od początku roku wzrosła o 3% do 7398 sztuk samochodów. W tym samym okresie zeszłego roku było to 7199 aut.

Zgodnie z nową strategią marki, brytyjski producent aktualizuje gamę samochodów, uwzględniając modele zelektryfikowane. Celem jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Projekt obejmuje rozplanowany na kolejne 10 lat program inwestycyjny o wartości 3 miliardów euro. Wśród założeń znajduje się produkcja nowych modeli samochodów oraz rozbudowa fabryki Pyms Lane w Crewe, w której powstają wszystkie modele marki.

– Strategia Beyond100 wymusiła na nas spojrzenie na markę z nowej perspektywy. Pomimo ciągłej globalnej niestabilności gospodarczej, firma wykazuje spójność finansową i stale umacnia się wobec wpływu czynników zewnętrznych. Znaczny wzrost popytu oraz szerszy zakres personalizacji Mullinera przyniósł rekordowy zwrot ze sprzedaży, a stałe zainteresowanie wśród klientów na całym świecie najnowszą linią modeli zaowocowało rekordowymi przychodami. Chciałbym podziękować naszemu zespołowi za ich nieustające wysiłki, ponieważ to dzięki nim firma Bentley z powodzeniem kroczy ku zelektryfikowanej przyszłości. Chcemy zostać liderem w zakresie zrównoważonej, luksusowej mobilności – podsumowuje Adrian Hallmark, prezes i dyrektor generalny Bentley Motors.

O marce

Bentley Motors to jedna z najbardziej pożądanych marek samochodów luksusowych na świecie. W siedzibie firmy w Crewe znajdują się wszystkie działy marki – projektowania, R&D, mechaniki oraz cztery linie produkcyjne modeli: Continental, Flying Spur, Bentayga i Mulsanne. Połączenie wyrafinowanego rzemiosła, opartego na umiejętnościach przekazywanych z pokolenia na pokolenie, z inżynierską biegłością oraz najnowocześniejszą technologią stanowi wyróżnik Bentleya jako jednej z brytyjskich marek samochodów luksusowych. Bentley stanowi przykład brytyjskiego wytwórstwa wysokiej jakości w najlepszym wydaniu. W zakładach w Crewe pracuje około 4 000 osób. W Polsce oficjalni dealerzy samochodów Bentley znajdują się w Warszawie i Katowicach.

Motoryzacja w Polsce

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.