REKORDOWE WYNIKI FINANSOWE MARKI BENTLEY ZA PIERWSZE PÓŁROCZE 2022 ROKU

REKORDOWE WYNIKI FINANSOWE MARKI BENTLEY ZA PIERWSZE PÓŁROCZE 2022 ROKU

0 przez

Firma Bentley Motors ogłosiła rekordowe wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2022 roku. Przedsiębiorstwo wykazało zysk w wysokości 398 milionów euro. Łącznie do klientów marki z Crewe dostarczono już w tym roku 7398 egzemplarzy samochodów. Żadna inna marka luksusowa nie sprzedaje obecnie więcej samochodów w przedziale cenowym pomiędzy 200 000 a 250 000 euro niż Bentley.

Mimo niestabilnej sytuacji gospodarczej na świecie, Bentley Motors odnotowuje zysk operacyjny na poziomie 398 milionów euro – to o 124% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Marka ustanowiła tym samym kolejny rekord w swojej historii.

Obrót ze sprzedaży wzrósł z poziomu 1,32 mld euro w pierwszej połowie 2021 r. do 1,71 mld euro, natomiast kwota przychodu zwiększyła się ze 186 000 euro do 213 000 euro, głównie dzięki poszerzeniu możliwości personalizacji samochodów. Zwrot ze sprzedaży także osiągnął rekordowy poziom 23,3% w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku, w porównaniu z 13,4% w analogicznym okresie poprzedniego roku.

– Bentley skupia swoje wysiłki na budowaniu trwałej, długoterminowej rentowności. Najnowsze wyniki odzwierciedlają wysoką pozycję marki na rynku samochodów luksusowych. Przychody ze sprzedaży wzrosły dzięki szerszemu zakresowi personalizacji aut i korzystnym kursom wymiany walut. Jednocześnie nadal utrzymujemy niższą bazę kosztową, co prowadzi do restrukturyzacji modelu biznesowego. Zapewnia on wysokie zwroty z naszych inwestycji i sprzedaży – stwierdza Jan-Henrik Lafrentz, Członek Zarządu ds. Finansów i IT w Bentley Motors.

Bentayga najchętniej kupowanym samochodem marki

Najlepiej sprzedającym się samochodem marki Bentley jest luksusowy SUV Bentayga. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku dostarczono do klientów 2956 egzemplarzy tego modelu, co stanowi 40% całkowitej sprzedaży. Na drugim miejscu plasuje się Continental GT z 2441 egzemplarzami (33% całkowitej sprzedaży). Ostatnie miejsce podium zajmuje sedan Flying Spur z 1997 sprzedanymi egzemplarzami samochodu (27% sprzedaży).

Dzięki wprowadzeniu modelu Continental GT Speed, sprzedaż samochodów marki Bentley od początku tego roku wzrosła o 33% w Europie, a w samej Wielkiej Brytanii o 44%. Ameryka nadal stanowi najsilniejszy rynek dla marki, zaś rynek chiński wciąż odczuwa skutki związane z przedłużonymi blokadami dostaw ze względu na pandemię Covid-19. W skali globalnej łączna sprzedaż od początku roku wzrosła o 3% do 7398 sztuk samochodów. W tym samym okresie zeszłego roku było to 7199 aut.

Zgodnie z nową strategią marki, brytyjski producent aktualizuje gamę samochodów, uwzględniając modele zelektryfikowane. Celem jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Projekt obejmuje rozplanowany na kolejne 10 lat program inwestycyjny o wartości 3 miliardów euro. Wśród założeń znajduje się produkcja nowych modeli samochodów oraz rozbudowa fabryki Pyms Lane w Crewe, w której powstają wszystkie modele marki.

– Strategia Beyond100 wymusiła na nas spojrzenie na markę z nowej perspektywy. Pomimo ciągłej globalnej niestabilności gospodarczej, firma wykazuje spójność finansową i stale umacnia się wobec wpływu czynników zewnętrznych. Znaczny wzrost popytu oraz szerszy zakres personalizacji Mullinera przyniósł rekordowy zwrot ze sprzedaży, a stałe zainteresowanie wśród klientów na całym świecie najnowszą linią modeli zaowocowało rekordowymi przychodami. Chciałbym podziękować naszemu zespołowi za ich nieustające wysiłki, ponieważ to dzięki nim firma Bentley z powodzeniem kroczy ku zelektryfikowanej przyszłości. Chcemy zostać liderem w zakresie zrównoważonej, luksusowej mobilności – podsumowuje Adrian Hallmark, prezes i dyrektor generalny Bentley Motors.

O marce

Bentley Motors to jedna z najbardziej pożądanych marek samochodów luksusowych na świecie. W siedzibie firmy w Crewe znajdują się wszystkie działy marki – projektowania, R&D, mechaniki oraz cztery linie produkcyjne modeli: Continental, Flying Spur, Bentayga i Mulsanne. Połączenie wyrafinowanego rzemiosła, opartego na umiejętnościach przekazywanych z pokolenia na pokolenie, z inżynierską biegłością oraz najnowocześniejszą technologią stanowi wyróżnik Bentleya jako jednej z brytyjskich marek samochodów luksusowych. Bentley stanowi przykład brytyjskiego wytwórstwa wysokiej jakości w najlepszym wydaniu. W zakładach w Crewe pracuje około 4 000 osób. W Polsce oficjalni dealerzy samochodów Bentley znajdują się w Warszawie i Katowicach.

Motoryzacja w Polsce

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.