Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym?Oto 5 rad na urlop bez stresu

Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym?
Oto 5 rad na urlop bez stresu

0 przez

Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów.  Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% – to tylko niektóre z jego zaleceń.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) udział w rynku pojazdów elektrycznych w Unii Europejskiej praktycznie się podwoił w pierwszym kwartale 2022 roku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wielu dotychczasowych i nowych właścicieli aut bezemisyjnych zdecyduje się na swoją pierwszą wakacyjną trasę właśnie podczas tegorocznego sezonu urlopowego. Ekspert SEAT S.A., Josep Bons, opracował 5 prostych wskazówek dotyczących bezstresowego podróżowania autem elektrycznym.

Zaplanuj swoją podróż

Przestudiowanie zaplanowanej trasy i upewnienie się, gdzie po drodze znajdują się stacje ładowania zapewni komfort kierowcy i pasażerom. Choć sieć stale rośnie, to wciąż nie gwarantuje tego samego komfortu, do którego przyzwyczaili się kierowcy z napędem konwencjonalnym.

– Warto wybrać kilka możliwych postojów po drodze, biorąc pod uwagę zarówno potrzeby kierowcy w zakresie odpoczynku, jak i potrzeby ładowania samochodu. Lepiej zlokalizować więcej niż jedną stację na wypadek, gdy wybrana opcja jest zajęta lub nie działa – radzi Josep Bons, szef Działu Rozwoju Elektryki i Elektroniki w SEAT S.A.

Przygotuj swój samochód

Układ klimatyzacji samochodu elektrycznego zużywa energię z akumulatora, co oznacza, że optymalne zarządzanie klimatyzacją samochodu może skutkować zwiększeniem zasięgu auta. Dlatego we wnętrzu pojazdu powinno utrzymywać się stałą temperaturę 22°C. Przed wyjazdem warto na kilka minut opuścić szyby, aby przewietrzyć auto. Podczas podróży utrzymywanie zamkniętych szyb zoptymalizuje zasięg, zapewniając lepszą aerodynamikę.

– Polecam zamknąć szyby przed uruchomieniem pojazdu i stopniowo włączać klimatyzację, aż osiągnie 22°C – mówi inżynier SEAT S.A. Ta z pozoru niewielka czynność pomaga oszczędzać baterię podczas podróży.

Pełne naładowanie baterii na starcie podróży

Warto pamiętać, aby wyruszyć w trasę z w pełni naładowanymi bateriami. Jednak podczas całej podróży zalecamy, aby poziom naładowania zawsze wynosił od 30% do 80%. Dzięki temu kierowca zaoszczędzi czas na stacji, ponieważ ostatni etap ładowania jest najbardziej czasochłonny.

Wydajna jazda a efektywność baterii

Warto zmienić przyzwyczajenia za kierownicą, aby móc w pełni wykorzystać potencjał samochodu elektrycznego. Eksperci zalecają wydajny styl jazdy – utrzymywanie, w miarę możliwości, stałej prędkości oraz w przypadku hamowania, zdejmowanie najpierw nogi z gazu, co uruchomi hamowanie regeneracyjne, a pod koniec drogi nieco mocniejsze wciśnięcie hamulca. 

– Przewidywanie jest kluczem. Zwolnienie pedału gazu i unikanie gwałtownego hamowania pomoże wydłużyć czas ładowania akumulatora – mówi Josep.

Czas na ładowanie nie musi być stracony

Ładowanie nie musi być nudne. W zależności od rodzaju ładowarki proces może zająć jedynie 20 minut. Z wolnymi ładowarkami to od 6 do 8 godzin. W wakacyjnej podróży warto maksymalne wykorzystać ten czas w zależności od preferencji podróżujących i wcześniejszego zaplanowania trasy.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży. 

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji. 

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności. 

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki. 

Motoryzacja w Polsce

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe.