Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym?Oto 5 rad na urlop bez stresu

Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym?
Oto 5 rad na urlop bez stresu

0 przez

Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów.  Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% – to tylko niektóre z jego zaleceń.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) udział w rynku pojazdów elektrycznych w Unii Europejskiej praktycznie się podwoił w pierwszym kwartale 2022 roku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wielu dotychczasowych i nowych właścicieli aut bezemisyjnych zdecyduje się na swoją pierwszą wakacyjną trasę właśnie podczas tegorocznego sezonu urlopowego. Ekspert SEAT S.A., Josep Bons, opracował 5 prostych wskazówek dotyczących bezstresowego podróżowania autem elektrycznym.

Zaplanuj swoją podróż

Przestudiowanie zaplanowanej trasy i upewnienie się, gdzie po drodze znajdują się stacje ładowania zapewni komfort kierowcy i pasażerom. Choć sieć stale rośnie, to wciąż nie gwarantuje tego samego komfortu, do którego przyzwyczaili się kierowcy z napędem konwencjonalnym.

– Warto wybrać kilka możliwych postojów po drodze, biorąc pod uwagę zarówno potrzeby kierowcy w zakresie odpoczynku, jak i potrzeby ładowania samochodu. Lepiej zlokalizować więcej niż jedną stację na wypadek, gdy wybrana opcja jest zajęta lub nie działa – radzi Josep Bons, szef Działu Rozwoju Elektryki i Elektroniki w SEAT S.A.

Przygotuj swój samochód

Układ klimatyzacji samochodu elektrycznego zużywa energię z akumulatora, co oznacza, że optymalne zarządzanie klimatyzacją samochodu może skutkować zwiększeniem zasięgu auta. Dlatego we wnętrzu pojazdu powinno utrzymywać się stałą temperaturę 22°C. Przed wyjazdem warto na kilka minut opuścić szyby, aby przewietrzyć auto. Podczas podróży utrzymywanie zamkniętych szyb zoptymalizuje zasięg, zapewniając lepszą aerodynamikę.

– Polecam zamknąć szyby przed uruchomieniem pojazdu i stopniowo włączać klimatyzację, aż osiągnie 22°C – mówi inżynier SEAT S.A. Ta z pozoru niewielka czynność pomaga oszczędzać baterię podczas podróży.

Pełne naładowanie baterii na starcie podróży

Warto pamiętać, aby wyruszyć w trasę z w pełni naładowanymi bateriami. Jednak podczas całej podróży zalecamy, aby poziom naładowania zawsze wynosił od 30% do 80%. Dzięki temu kierowca zaoszczędzi czas na stacji, ponieważ ostatni etap ładowania jest najbardziej czasochłonny.

Wydajna jazda a efektywność baterii

Warto zmienić przyzwyczajenia za kierownicą, aby móc w pełni wykorzystać potencjał samochodu elektrycznego. Eksperci zalecają wydajny styl jazdy – utrzymywanie, w miarę możliwości, stałej prędkości oraz w przypadku hamowania, zdejmowanie najpierw nogi z gazu, co uruchomi hamowanie regeneracyjne, a pod koniec drogi nieco mocniejsze wciśnięcie hamulca. 

– Przewidywanie jest kluczem. Zwolnienie pedału gazu i unikanie gwałtownego hamowania pomoże wydłużyć czas ładowania akumulatora – mówi Josep.

Czas na ładowanie nie musi być stracony

Ładowanie nie musi być nudne. W zależności od rodzaju ładowarki proces może zająć jedynie 20 minut. Z wolnymi ładowarkami to od 6 do 8 godzin. W wakacyjnej podróży warto maksymalne wykorzystać ten czas w zależności od preferencji podróżujących i wcześniejszego zaplanowania trasy.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży. 

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji. 

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności. 

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki. 

Motoryzacja w Polsce

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.