Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym?Oto 5 rad na urlop bez stresu

Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym?
Oto 5 rad na urlop bez stresu

0 przez

Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów.  Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% – to tylko niektóre z jego zaleceń.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) udział w rynku pojazdów elektrycznych w Unii Europejskiej praktycznie się podwoił w pierwszym kwartale 2022 roku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wielu dotychczasowych i nowych właścicieli aut bezemisyjnych zdecyduje się na swoją pierwszą wakacyjną trasę właśnie podczas tegorocznego sezonu urlopowego. Ekspert SEAT S.A., Josep Bons, opracował 5 prostych wskazówek dotyczących bezstresowego podróżowania autem elektrycznym.

Zaplanuj swoją podróż

Przestudiowanie zaplanowanej trasy i upewnienie się, gdzie po drodze znajdują się stacje ładowania zapewni komfort kierowcy i pasażerom. Choć sieć stale rośnie, to wciąż nie gwarantuje tego samego komfortu, do którego przyzwyczaili się kierowcy z napędem konwencjonalnym.

– Warto wybrać kilka możliwych postojów po drodze, biorąc pod uwagę zarówno potrzeby kierowcy w zakresie odpoczynku, jak i potrzeby ładowania samochodu. Lepiej zlokalizować więcej niż jedną stację na wypadek, gdy wybrana opcja jest zajęta lub nie działa – radzi Josep Bons, szef Działu Rozwoju Elektryki i Elektroniki w SEAT S.A.

Przygotuj swój samochód

Układ klimatyzacji samochodu elektrycznego zużywa energię z akumulatora, co oznacza, że optymalne zarządzanie klimatyzacją samochodu może skutkować zwiększeniem zasięgu auta. Dlatego we wnętrzu pojazdu powinno utrzymywać się stałą temperaturę 22°C. Przed wyjazdem warto na kilka minut opuścić szyby, aby przewietrzyć auto. Podczas podróży utrzymywanie zamkniętych szyb zoptymalizuje zasięg, zapewniając lepszą aerodynamikę.

– Polecam zamknąć szyby przed uruchomieniem pojazdu i stopniowo włączać klimatyzację, aż osiągnie 22°C – mówi inżynier SEAT S.A. Ta z pozoru niewielka czynność pomaga oszczędzać baterię podczas podróży.

Pełne naładowanie baterii na starcie podróży

Warto pamiętać, aby wyruszyć w trasę z w pełni naładowanymi bateriami. Jednak podczas całej podróży zalecamy, aby poziom naładowania zawsze wynosił od 30% do 80%. Dzięki temu kierowca zaoszczędzi czas na stacji, ponieważ ostatni etap ładowania jest najbardziej czasochłonny.

Wydajna jazda a efektywność baterii

Warto zmienić przyzwyczajenia za kierownicą, aby móc w pełni wykorzystać potencjał samochodu elektrycznego. Eksperci zalecają wydajny styl jazdy – utrzymywanie, w miarę możliwości, stałej prędkości oraz w przypadku hamowania, zdejmowanie najpierw nogi z gazu, co uruchomi hamowanie regeneracyjne, a pod koniec drogi nieco mocniejsze wciśnięcie hamulca. 

– Przewidywanie jest kluczem. Zwolnienie pedału gazu i unikanie gwałtownego hamowania pomoże wydłużyć czas ładowania akumulatora – mówi Josep.

Czas na ładowanie nie musi być stracony

Ładowanie nie musi być nudne. W zależności od rodzaju ładowarki proces może zająć jedynie 20 minut. Z wolnymi ładowarkami to od 6 do 8 godzin. W wakacyjnej podróży warto maksymalne wykorzystać ten czas w zależności od preferencji podróżujących i wcześniejszego zaplanowania trasy.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży. 

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji. 

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności. 

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki. 

Motoryzacja w Polsce

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.