Regeneracja skrzyni biegów

Regeneracja skrzyni biegów

0 przez

Skrzynia biegów to jeden z kluczowych elementów konstrukcji większości pojazdów mechanicznych. Odpowiada za przekazywanie mocy z silnika na koła oraz zmianę prędkości obrotowej. Jej stan mechaniczny zależy od warunków eksploatacji oraz dbałości serwisowej.

Mechatronika to hydrauliczny sterownik, który odpowiada za prawidłowe działanie skrzyni, a więc wybranie odpowiedniego przełożenia. Mechanizm ten jest skomplikowany i jakiekolwiek nieszczelności i zużycie prowadzą szybko do dużo większych problemów. W jeszcze większym stopniu dotyczy to nowoczesnych przekładni ze sterowaniem elektronicznym, które składają się z dziesiątek czujników i niewielkich mechanizmów.

Robotyzowana skrzynia biegów jest sterowana przez jednostkę elektrohydrauliczną – mechatroniczną. Cechą tego modelu automatycznej skrzyni biegów jest wysoka wartość ciśnienia płynu hydraulicznego na siłownikach. W przeciwieństwie do jednostek hydraulicznych konwencjonalnych automatów, mechatronika ma własny obwód olejowy oddzielony od obwodu smarowania mechanicznej części przekładni, co zapobiega zanieczyszczaniu płynu hydraulicznego. Do przenoszenia sił kontrolnych mechatronika wykorzystuje niewielką ilość oleju – tylko 1,1 litra, a ciśnienie kontrolne osiąga 60 barów (około 60 atmosfer). W czynnym samochodzie ciśnienie takie jest wytwarzane przez pompę olejową, ale po wyłączeniu zapłonu ciśnienie zostaje zwolnione. Aby szybko wytworzyć ciśnienie po włączeniu zapłonu w mechatronice, używana jest jednostka specjalna – akumulator ciśnieniowy. Akumulator jest wykonany w postaci butli gazowej, w której ciśnienie wynosi 50 barów. Tak więc, po włączeniu zapłonu, akumulator informuje o początkowym ciśnieniu w układzie hydraulicznym, po czym pompa olejowa dostosowuje wymaganą wartość w zależności od temperatury otoczenia.

Automatyczna skrzynia biegów składa się z wielu podzespołów. Jej najważniejszym elementem jest moduł elektrohydrauliczny (mechatroniczny) z zaworami przełączeniowymi. Odpowiedzialny jest za regulację ciśnienia oleju, załączanie biegów i sterowanie sprzęgłami. Diagnostyka takiego modułu jest bardzo złożona. Wymaga dużej wiedzy i doświadczenia oraz odpowiedniego urządzenia ze specjalistycznym oprogramowaniem, dzięki któremu możliwe będzie weryfikowanie uszkodzeń.

Naprawa skrzyń biegów, szczególnie automatycznych, jest bardzo droga, dlatego należy o nie dbać, by jak najdłużej funkcjonowały bezawaryjnie. Oprócz okresowej wymiany oleju (niektórzy producenci tego nie przewidują) należy także umiejętnie jeździć – delikatnie redukować przełożenia, nie zmieniać biegów bez wysprzęglania, unikać jazdy na wysokich biegach przy niskich obrotach silnika, nie ruszać z pełną mocą silnika, a w przypadku jazdy po mieście z automatem nie przełączać trybu jazdy na luz (N-neutral) lub P podczas krótkich postojów (np. czekając na zmianę świateł).

Diagnostyka i naprawa skrzyń biegów https://autoservice-grabowiecki.pl/test-mechatroniki-kinergo/ wymaga dużej wiedzy, doświadczenia, umiejętności i specjalistycznych narzędzi. Skrzynie należy serwisować w wyspecjalizowanych warsztatach, które na naprawioną lub zregenerowaną skrzynię udzielają gwarancji.

Regeneracja skrzyń biegów manualnych lub automatycznych jest bardzo droga, dlatego warto o nie zadbać już na wczesnym etapie eksploatacji. Istotna jest kontrola i jeśli zajdzie potrzeba wymiana oleju w skrzyni. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że ważna jest także umiejętność odpowiedniego posługiwania się drążkiem zmiany biegów.

Aby utrzymać skrzynię biegów jak najdłużej w najlepszej kondycji, warto delikatnie zredukować przełożenia i nie zmieniać biegów bez wysprzęglania. Unikajmy także jazdy na wysokich biegach przy najniższych obrotach silnika. Regeneracja skrzyń biegów wymaga dużej wiedzy i zasobnego portfela właścicieli samochodów, dlatego zawsze wykonujemy naprawę w wyspecjalizowanych warsztatach.

https://autoservice-grabowiecki.pl

Motoryzacja w Polsce

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.