CUPRA rozpoczyna ekspansję na kolejnym kontynencie – do globalnej sieci dołącza nowy concept store marki

CUPRA rozpoczyna ekspansję na kolejnym kontynencie – do globalnej sieci dołącza nowy concept store marki

0 przez

Salony CUPRY to koncepcja przestrzeni, w której można nie tylko kupować samochody, lecz także poczuć wyjątkowego ducha marki. Do tej pory na świecie powstało sześć nowoczesnych concept store’ów hiszpańskiego producenta, a w najbliższych dniach w Sydney zostanie otwarty kolejny butikowy salon CUPRY. Tym samym marka z Martorell zadebiutuje na nowym kontynencie.

Meksyk, Hamburg, Monachium, Mediolan, Lizbona, Rotterdam – to miejsca, w których do tej pory otwarto nowoczesne concept store’y CUPRY. Innowacyjne showroomy gwarantują miłośnikom motoryzacji emocjonujące doświadczenia podczas całego procesu zakupu pojazdu.

Miasto, w którym wszystko się zaczęło

Pierwszy dedykowany salon CUPRA powstał w 2019 roku w stolicy Meksyku, w ekskluzywnej części miasta Colonia Roma. Powstanie pierwszego showroomu marki zapoczątkowało wejście hiszpańskiego producenta na rynek meksykański oraz przyczyniło się do globalnej ekspansji marki.

Pierwsze salony w Europie

Pierwszy concept store CUPRY na mapie Europy pojawił się w Hamburgu we wrześniu 2020 roku, a kolejny, już rok później, w sercu Monachium. Dedykowane salony CUPRY zaprojektowano tak, aby wpisywały się w urbanistyczny krajobraz miejsc, w których powstają.

Zależy nam, aby wszystkie salony CUPRY były integralną częścią miast i ich kultur – nie tylko w wymiarze projektu architektonicznego inspirowanego miastem. Chcielibyśmy, aby stanowiły także ważne ośrodki dla wydarzeń lifestylowych oraz kulturalnych – mówi Antonino Labate, Globalny Dyrektor ds. Strategii, Rozwoju Biznesu i Operacji CUPRA.

Kolejne dedykowane przestrzenie

CUPRA otworzyła siedzibę również w stolicy mody – Mediolanie. Podobnie jak inne ekskluzywne butiki CUPRA, włoski concept store łączy w sobie przestrzeń sprzedażową marki z miejscem wydarzeń kulturalnych. Natomiast w Portugalii zlokalizowano nowoczesny salon w samym centrum Lizbony. Otwarcie zbiegło się z obchodami czwartej rocznicy marki. Najnowszy concept store hiszpańskiego producenta w Europie mieści się w Rotterdamie w Holandii, a jego otwarcie miało miejsce w maju 2022 roku.

Powstanie ekskluzywnego concept stre’u CUPRY w Australii to następny strategiczny krok w ekspansji brandu na świecie. W polskich miastach CUPRA obecna jest poprzez autonomiczne CUPRA Studia oraz wydzielone miejsca w przestrzeni salonowej SEAT-a – CUPRA Corners. Opiekunami dedykowanych salonów są wykwalifikowani CUPRA Masterzy, którzy służą pomocą oraz ekspercką wiedzą na każdym etapie styczności z marką. W innowacyjnych przestrzeniach miłośnicy motoryzacji mogą jeszcze lepiej poznać świat oraz filozofię CUPRY.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje, elektryfikację i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w Martorell pod Barceloną, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie. W 2021 r. CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy.

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzy gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. W planach na ten rok jest również wprowadzenie ekskluzywnej, limitowanej edycji modelu CUPRA Formentor VZ5.

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan, a rok później pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona, sponsorem zawodów World Padel Tour i oficjalnym sponsorem eSports Club Finetwork KOI. Marka współpracuje także przy takich wydarzeniach jak Primavera Sound i De Antonio Yachts. Ambasadorzy marki są częścią CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Motoryzacja w Polsce

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.