CUPRA rozpoczyna ekspansję na kolejnym kontynencie – do globalnej sieci dołącza nowy concept store marki

CUPRA rozpoczyna ekspansję na kolejnym kontynencie – do globalnej sieci dołącza nowy concept store marki

0 przez

Salony CUPRY to koncepcja przestrzeni, w której można nie tylko kupować samochody, lecz także poczuć wyjątkowego ducha marki. Do tej pory na świecie powstało sześć nowoczesnych concept store’ów hiszpańskiego producenta, a w najbliższych dniach w Sydney zostanie otwarty kolejny butikowy salon CUPRY. Tym samym marka z Martorell zadebiutuje na nowym kontynencie.

Meksyk, Hamburg, Monachium, Mediolan, Lizbona, Rotterdam – to miejsca, w których do tej pory otwarto nowoczesne concept store’y CUPRY. Innowacyjne showroomy gwarantują miłośnikom motoryzacji emocjonujące doświadczenia podczas całego procesu zakupu pojazdu.

Miasto, w którym wszystko się zaczęło

Pierwszy dedykowany salon CUPRA powstał w 2019 roku w stolicy Meksyku, w ekskluzywnej części miasta Colonia Roma. Powstanie pierwszego showroomu marki zapoczątkowało wejście hiszpańskiego producenta na rynek meksykański oraz przyczyniło się do globalnej ekspansji marki.

Pierwsze salony w Europie

Pierwszy concept store CUPRY na mapie Europy pojawił się w Hamburgu we wrześniu 2020 roku, a kolejny, już rok później, w sercu Monachium. Dedykowane salony CUPRY zaprojektowano tak, aby wpisywały się w urbanistyczny krajobraz miejsc, w których powstają.

Zależy nam, aby wszystkie salony CUPRY były integralną częścią miast i ich kultur – nie tylko w wymiarze projektu architektonicznego inspirowanego miastem. Chcielibyśmy, aby stanowiły także ważne ośrodki dla wydarzeń lifestylowych oraz kulturalnych – mówi Antonino Labate, Globalny Dyrektor ds. Strategii, Rozwoju Biznesu i Operacji CUPRA.

Kolejne dedykowane przestrzenie

CUPRA otworzyła siedzibę również w stolicy mody – Mediolanie. Podobnie jak inne ekskluzywne butiki CUPRA, włoski concept store łączy w sobie przestrzeń sprzedażową marki z miejscem wydarzeń kulturalnych. Natomiast w Portugalii zlokalizowano nowoczesny salon w samym centrum Lizbony. Otwarcie zbiegło się z obchodami czwartej rocznicy marki. Najnowszy concept store hiszpańskiego producenta w Europie mieści się w Rotterdamie w Holandii, a jego otwarcie miało miejsce w maju 2022 roku.

Powstanie ekskluzywnego concept stre’u CUPRY w Australii to następny strategiczny krok w ekspansji brandu na świecie. W polskich miastach CUPRA obecna jest poprzez autonomiczne CUPRA Studia oraz wydzielone miejsca w przestrzeni salonowej SEAT-a – CUPRA Corners. Opiekunami dedykowanych salonów są wykwalifikowani CUPRA Masterzy, którzy służą pomocą oraz ekspercką wiedzą na każdym etapie styczności z marką. W innowacyjnych przestrzeniach miłośnicy motoryzacji mogą jeszcze lepiej poznać świat oraz filozofię CUPRY.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje, elektryfikację i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w Martorell pod Barceloną, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie. W 2021 r. CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy.

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzy gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. W planach na ten rok jest również wprowadzenie ekskluzywnej, limitowanej edycji modelu CUPRA Formentor VZ5.

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan, a rok później pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona, sponsorem zawodów World Padel Tour i oficjalnym sponsorem eSports Club Finetwork KOI. Marka współpracuje także przy takich wydarzeniach jak Primavera Sound i De Antonio Yachts. Ambasadorzy marki są częścią CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Motoryzacja w Polsce

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.